7/08/2012

Nytt projekt/ New project

Jag har kanske berättat det förut, men jag blev så förtjust i en kvilt, som till största delen är sydd över sexkanter, att jag trots tidigare beslut att aldrig mer sy en kvilt över pappersmallar, beställde material till kvilten. 2004 började jag på en kvilt sydd över pappmallar och den blev klar, men tyckte då att detta verkligen inte var min melodi. Nu hoppas jag att denna också kommer att bli klar.
Jag beställde allt material lördagen den 1 juli och i torsdags kom det tre paket från tre olika leverantörer, två från USA och ett från Storbrittanien.
Väldigt snabb leverans.
Kuvert, envelopes
Det jag skall sy finns här Fat Quarterly  Det är Kate som har gjort mönstret och som har en QAL på Fat Quarterly. Det kanske inte är så konstigt att jag föll för den kvilten.
Paketen innehöll tillskärningsmallar för hexagonerna, 600 hexagoner 1,5 inch och 100 hexagoner
1 inch i sidomått. Plastmallarna gör det enklare att klippa ut tygmallarna, kanske onödigt, men med tanke på så många hexagoner som skall kläs på, tyckte jag att det var en lyx jag kunde unna mig.
Ambitionen är att täcket skall vara klart till Öresundsquiltarnas  planerade utställning i oktober 2014.
Tygerna beställde jag hos Fabricworm och pappersmallarna hos Paper Pieces till ett mycket bra pris.
Just då var det fraktfritt till leveranser överallt. Så för 700 hexagoner betalde jag bara 260 kronor.
Tyger, hexagoner och plastmallar Fabric, hexagons and plastic templates
Så nu blir det denna typ av handsömnad jag kommer att ägna mig åt. Jag skall köpa en låda att lägga de klädda tygmallarna i. Jag kommer också att komplettera med några tyger från min tyggarderob. Hexagonen i mitten skall vara i olika gula nyanser. Jag tror att jag kommer att ha ljusgrönt bakgrundstyg, men det är ju en senare fråga, så det har jag inte bestämt ännu.
I am going to start a new quilt project in English Paper Piecing. I have indeed made a quilt before in EPP, which I started 2004 and it is done. But I had made up my mind not to sew EPP again, until I fell for this quilt Fat quarterly. There is a QAL that  Kate, who has made the pattern and the quilt is teaching. I have bought the hexagons from Paper Pieces  and the plastics templates from Kate. The fabric is from Fabricworm and I will complete with some fabric from my stash. I am looking forward to make this quilt and my plan is to get it done in October 2014, as my guild is going to have their exhibition then.




7 kommentarer:

  1. Den kommer att bli fin när den är klar.Hoppas att du får tid och lust.
    Önskar dig en fin söndag.

    SvaraRadera
  2. Söt kvilt och jag förstår, trots din tvekan att handsy, att du ändå beställde den. Ibland köper man mer med hjärtat än praktikalitet. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Oj vilket "klosterarbete". Lycka till!
    Jag har fått en hög hexagoner och pappmallar som min mamma började med redan innan jag flyttade hemifrån (för ca 50 år sedan) och jag har tänkt försöka göra några fler så det i alla fall blir en liten duk - någon gång ..
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ojoj... där har du arbete. Men läckert kommer det att bli.
    Lycka till!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Föarstår att du inte kunde motstå den kvilten och det är bra att man kan ändra sig. Kommer att bli kanonfin. Och vilka snabba leveranser! Kram

    SvaraRadera
  6. Härligt med feta kuvert i brevlådan! Och att det är till ett nystartat projekt gör inte saken sämre. JÄTTE-fin kvilt kommer det att bli. Följer med spänning fortsättningen
    Kram

    SvaraRadera
  7. this type of project is very nice.
    to get fabric on demand from weaveron textile.

    SvaraRadera