9/27/2012

Henrietta färdigkviltad / Henrietta quilted

Nu har jag kviltat färdigt min Henrietta Whiskers. Jag har hittade ett grönt tyg till binding, som passade jättebra till de andra färgerna. Nu är det bara binding och utsmyckning som saknas. Det har varit roligt att kvilta den, lite tålamodsprövande, men för att vara den första kvilt som jag frihandskviltat är jag nöjd. Jag har också sytt vanlig maskinkviltning på de små rutorna och använt mönstersömmar på bårder. Tråden jag använt är Sulkys Blendable 30  och en tunn polyestertråd Bottomline i spolen.
Den tråden använder jag också som undertråd när jag syr maskinapplikationer. Den finns tyvärr inte att köpa i Sverige, utan den måste man handla från Superior Thread i USA.
Jag skall till sist pimpa med knappar och lite glasbitar på ekorren och fåglarna.
I have now finished the quilting of my Henrietta Whiskers. Jag have found a green fabric in my stash, that I liked and was very good in color to the other fabrics in the quilt. It has been fun make the quilting and as it is my first trial on a bigger quilt with FMQ I am very satisfied with the result. I have also used normal straight quilting and quilted with some embroidery stitches on the borders and in the ditches.
My favorite thread for quilting i Sulky´s Blendable 30 Thread completed with the Bottom Line from Superior  Thread in the bobbin. When the quilt is finished I will embellish with some buttons and stones on the crows and squirrels.



14 kommentarer:

  1. You are fast, and your quilting look very good!
    KATRIN W.

    SvaraRadera
  2. Din Henrietta blir verkligen fin! Gillar dina färger också kviltningen förstås!

    SvaraRadera
  3. beautiful, do you have a long arm?

    SvaraRadera
  4. Hi!!! It is wonderful!!!! The quilting looks so good!!! Thank You

    SvaraRadera
  5. Vilket jättejobb du gjort med kviltningen. Önskar det inte vore så bökigt på mitten.

    SvaraRadera
  6. WAW vilken kviltning!!!
    Underbar! Super fint!
    Och kvilten är ljuvlig!!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  7. Den är så fin, din Henrietta!!

    SvaraRadera
  8. Henrietta ble kjempefin. Du har jo fått swung over frihånds -quiltningen! Imponert.

    SvaraRadera
  9. Anonym29.9.12

    What a wonderful job of quilting! Looks absolutely fantastic! Need to do my Henrietta Whiskers one day and this gives me some ideas on how to do mine!

    Marilyn

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. dein Quilt ist wunderschön ....LG Marita

    SvaraRadera
  12. I love your quilt! It is fantastic!

    SvaraRadera
  13. That is so sweet! I'd seen some of the individual blocks, but never imagined how great the entire quilt would look.

    SvaraRadera