3/01/2011

Kurvig kvilt/Curvy quilt



Nu har jag frihandsquiltat mitt lilla kurstäcke, som jag började på under den härliga helg där Philippa Naylor bl.a. undervisade oss på Öresundsquiltarna i en helt ny teknik att sy runda former. En mycket användbar teknik, som jag absolut kommer att ha nytta av, när jag nu börjat fundera på att sy en utmaningsquilt till NQT nästa år.


Det är inget stort täcke, snarare en liten duk. Jag har använt mig av bambovadd, som jag verkligen kan rekommendera. Den sög åt sig tyget, när jag pressade och det behövdes inget lim alls.

My local quilt guild had arranged a weekend class with the famous Philippa Naylor. She taught us FMQ and her special technic to make curvy shapes in quilts.

My small curvy quilt is now finished and I´m very happy with the finished result. It´s not big the curvy sides measure 20 inches.

Most of the fabric is designed by Kaffe Fasset.

2 kommentarer:

  1. Så fin den blev. Kul att se att du fått den färdig. Jag har inte kommit längre på min än när jag packade ner den efter kursen. Jag har jobbat som attan de senaste veckorna och sedan åkte jag på en förkylning som jag inte blivit av med ännu. Jag har tänkt få min lilla kurviga duk färdig men det blir ett senare kapitel.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också kurviga kanter,så jag har beställt en linjal från Lapp-Elisa.Skall bli spännande.
    kram Gudrun

    SvaraRadera