3/02/2011

Ett quiltförkläde/My utility apron for quilters













Den kreativa ådran har sprudlat på sistone när det gäller sömnad. I går testade jag mitt nya quiltförkläde, sytt delvis efter ett mönster i Fat quarterly. Egentligen är det bara funktionen som är liknande, annars finns det inte många likheter med förlagan i Fat Quarterly.

Jag gillar som ni vet limegrönt och ville ha ett förkläde i linne, som jag sedan skulle matcha med några Kaffe Fasset tyger. Linne tyget, hmm linneblandning, inhandlades på Stoff och Stil. jag letade upp mönstren till lämpliga 4 inch block från den BOM, som Karin och jag gjort till Öresundsquiltarna och sedan var jag i gång.

Förklädet och fickorna är fodrat med limegrönt bomullstyg, kanske inte nödvändigt att fodra förklädet, men det blir mer stabilt.

En ficka har delats på längden för att passa till rullkniven, någon kort linjal m.m. På en ficka finns det en extraficka, att lägga småsaker i. Nåldynan och den lilla fickan har smyckats med band som jag hittat i mina gömmor. Mysigt med limegrön mus eller hur?

Där finns också en hank till saxen, men den tycker jag inte fungerar så bra.

Nu skall jag slippa leta efter sprättare, måttband, nålbrev och annat.


I have made a utility apron in lime green linen together with my favorite fabrics from Kaffe Fasset. The idea came from Fat Quarterly where it is an apron made in demin, but I have chosen to made the pockets from pieced blocks. I love this apron and it´s nice to get the most necessary notion with you when you are sewing at home and in classes.










8 kommentarer:

  1. Så läcker!
    Toppen att veta var man har sakerna.

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Vilken bra idé! Kram

    SvaraRadera
  3. WOW!!! I love this apron - it is fabulous :)
    Which issue of the magazine was it in?? I would love to make one too!!

    SvaraRadera
  4. Snyggt och en kul ide

    SvaraRadera
  5. Jätteläckert! Snyggt med lime och Kaffe tyger!!!
    Jag fick ett kviltförkläde i födelsedagspresent i höstas. Har på det när jag arbetar/syr. Min hund har lärt sig att när matte tar på det, då kan hon lägga sig och sova under sybordet.
    Kram Maja

    SvaraRadera
  6. Super smart og forårsglad

    SvaraRadera
  7. Now this is a fabulous idea Britt...I am always seeking something, if I had them in an apron...your blog is lovely by the way..you know that quilt with the lady at the table...I sew love that...do you have another picture of that somewhere...it is a beauty..
    I am putting you on my blog roll sew I will visit more too..

    SvaraRadera